mandag 18. april 2011

Digitale tekster

En av de grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet er lesing. Jeg synes selv dette emnet er meget interessant og inspirerende å jobbe med. For meg som lærer er det viktig å  jobbe systematisk med leseutviklingen, for eksempel med å legge til rette for at elevene kan velge og bruke hensiktsmessige lesestrategier i forskjellige situasjoner. Etter å ha lest noe om lesing har jeg gjort meg noen tanker om dette, sett med mine "PC-briller":

1. Det virker på meg som det er mange gode kilder om lesing i bøker, som for eksempel lesestrategier. Lesesenteret har en topp nettside. 
2. Elevene våre leser mye på datamaskinen. Det bør jo absolutt være nødvendig at vi også jobber med hvordan elevene leser på datamaskin, kanskje like mye som i bøker og artikler. Et viktig punkt her er at jeg mener at det er forskjeller på å lese tekster i bok og på skjerm, og at forskjellene er såpass store at ikke elevene automatisk forstår skjermtekster ved å jobbe med bøker.  
3. Jeg skulle ønske det var mer lett tilgjengelige kilder (spesielt på norsk) om elevers lesing av digitale tekster, og da gjerne om tekster på nett (det finnes ganske mye om sammensatte tekster). Noen eksempler kan likevel være Tekst 2 null av Hoem og Schwebs, Lesing på skjerm fra Lesesenteret og Reading on screen av Bearne et al.
4. Det siste og for meg viktigste punktet: Jeg vet for lite om lesing av digitale tekster. Hvordan de er bygget opp, men også hva som er viktig for elevene å jobbe med når det gjelder disse tekstene. 

Med disse punktene som utgangspunkt tenkte jeg at jeg fremover skulle jobbe meg noe inn i emnet digitale tekster og lesing. Dette kunne jeg gjort på mange måter (for eksempel egne notater og tankekart), men jeg har valgt en ny måte for meg denne gangen: Jeg bruker bloggen til å jobbe meg inn i stoffet. Siden jeg legger det jeg skriver ut på nett har jeg et håp om at andre kan hjelpe meg til mer forståelse for digitale tekster og hvordan de kan jobbes med i skolen. 


onsdag 23. mars 2011

Det Nye Testamentet - Glogsterpresentasjon

Jeg har tidligere nevnt Glogster som et program elevene kan bruke for å lage presentasjoner. I RLE har vi holdt på med Det Nye Testamentet. Noen elever lagde Glogster om dette. Her to eksempler:

http://missviktoria.glogster.com/nt-glog/

http://hihaho.glogster.com/det-nye-testamentet/



torsdag 10. mars 2011

Digital natives and school

In my last article I wrote shortly about the theory of the digital natives. It is a theory which I think give us some insight of many of today’s children. In this article I will try to describe what digital natives are used to, how digital natives learn, and try to suggest some things which may be important for adjusting the school to them. I have tried to narrow it down to what I think is most important for the time being. For more about this topic I suggest reading Ian Jukes’ understanding digital kids.

As in the last post I have written most of the article in Google documents, and a short summary with a video in the blog post. By following this link, you may get to the second article in Google documents.

Here is short summary of the article:
  • When planning the lessons or periods we should often let the digital natives use higher-order thinking skills like analyzing, evaluating and creating. They should often be given the opportunity to create content in school with digital media.
  • Digital natives like instant feedback and rewards. A digital native would like to use digital media in their activities, and then comment and assess on their own and other’s products besides getting the assessment from their teachers. The assessment should be as soon as possible, and peer assessment like comments on their products would be great for that.
  • They like to interact and cooperate both physically and digitally, and should often be given the opportunity to do this. They can cooperate in the same or different time and place.
  • Digital natives like their learning to be relevant, fast-paced and fun. They prefer their learning to be “just in time”, when they need it. The learning could be non-linear as opposed to the linear learning methods of many classrooms today. They want random access to the information and less step-by-step-learning.
  • When learning, more of the content should be based on graphics, pictures, sounds and videos.

You may read the whole article here:
Digital natives and school

I would like to end this article by sharing a YouTube video. It is about children today and how they think, act and learn:

onsdag 9. mars 2011

Digital natives - Thinking map

This is a thinking map about the digital natives which I have created in Bubbl.

Digital natives in society

This is the first of two articles, where I will write about ICT in society and work life. The articles are part of a course in ICT and learning, and they will both adress the term digital natives. The first article will focus on the term digital natives in society and the second will be about digital natives, learning and education. I have written most of the articles in Google documents, and short summaries with a video in the blog posts. I also refer to the thinking map I made in Bubbl when working with the two articles. By following this link, you may get to the first article in Google documents.

The first article is about digital natives in society. Here is a short summary of the article:
  • Digital natives is a term and theory by Marc Prensky. Similar terms could be digital children, neo-millenials or 21st century learners. These theories try to explain how the 21st century is changing the way humans think, act and learn.
  • When we talk about digital natives it is common to compare them to digital immigrants. Digital immigrants are people born before 1982, and were raised in a world where TV, radio and computers with worse graphics than today’s mobile phones.
  • Digital natives are used to and surrounded by different kinds of media and communication tools. Compared to digital immigrants they live in a high-tech world with different media opportunities like Internet and high-tech games.
  • Digital natives speak the “language” of the 21st century. They are natives in the digital world, and can cope with many of the new challenges. A digital immigrant may adjust to being a native, but most immigrants will always have an “accent”, which may result to problems adjusting to the new life, and in understanding the digital natives.
  • There are some problems with the theory of the digital natives, and I have named a few of them in the article. Even if there are some problems in the theory of the digital natives, I think the theory is easy to grasp and tells me more about today’s children and how they think, act and learn.

You may read the whole article here: Digital natives in society

Finally, a short video on digital natives:

mandag 7. mars 2011

Studier

Det har blitt lite skriving i bloggen i det siste. Med jobb, familie og studier har bloggen blitt nedprioritert denne perioden. Men denne uken kommer jeg faktisk til å skrive to innlegg.

Dette året går jeg på det nettbaserte studiet IKT og læring 1 på Nesna. Ett av arbeidskravene i studiet er å skrive to innlegg i egen blogg om IKT i samfunnet. Disse innleggene skal skrives på engelsk. De neste to innleggene vil derfor være på engelsk og omhandle dette emnet.

fredag 31. desember 2010

onsdag 6. oktober 2010

Kreativitet og digitale verktøy

Noe av det morsomme med bruk av digitale verktøy i skolen synes jeg er at elevene har gode muligheter til å være kreative. Før jeg tok permisjon hadde vi om reformasjonen og renessansen (RLE og samfunnsfag). Her var en av vurderingsoppgavene kan lage en god vurderingsoppgave om en eller flere renessanekunstnere. Dette var en av mange oppgaver elevene skulle gjøre, og de hadde derfor ikke lang tid på denne oppgaven. To av elevene valgte å løse denne oppgaven ved bruk av Photostory. Jeg synes videoen er et flott eksempel på hvordan man kan være kreativ, bearbeide og presentere lærestoffet. En tanke som også slår meg er at jeg skal prøve å bli enda flinkere til å oftere la elevene få velge mellom forskjellige typer digitale læringsressurser. Kan ikke det være en god måte å drive tilpasset opplæring på? Her er ihvertfall videoen:


torsdag 23. september 2010

Pappapermisjon

Denne uken har jeg startet på pappapermisjonen som jeg skal ha i ti uker. Det er kjempekoselig å være hjemme med Mia på snart 10 måneder. Vi leker, synger og koser og har god tid til hverandre. Mia leker også godt alene og sover lenge om dagene, så jeg har noe mer tid nå enn tidligere til å studere.
Skriver nå på oppgave om datateknologi og tekstbehandling og lager mitt eget klasserom på Moodle. Rommet tenkte jeg skulle ha hovedvekt på læringsstrategier, kritisk tenkning og lesing på nett. Tanken er at jeg også lager et slikt rom i Fronter når jeg er ferdig med Moodle-rommet.

onsdag 8. september 2010

Uke 36

Etter at vi har hatt Launchball som læringsressurs i to uker har vi nå lagt ut en ny ressurs til elevene: Glogster. Her kan elevene lage multimodale postere som de kan publisere på nett.  Vi har laget en mappe i Fronter der elevene kan legge inn Glogstere de lager. I Glogster er det også ekstra muligheter for oss lærere via Glogster edu, som ser spennende ut. Jeg er spent på hvordan elevene kan bruke denne ressursen både hjemme og på skolen.

torsdag 26. august 2010

Nytt skoleår

Da er jeg tilbake etter en lang sommerferie. Vi har hatt en riktig god og lang familieferie i år, og holdt oss i Nord-Norge. Dette skoleåret blir noe annerledes. 20. september skal jeg ut i pappapermisjon. Flott med 10 ukers sammenhengende tid med familien. Jeg har også begynt på studiet IKT og læring 1 på Nesna. På sikt ønsker jeg å ta en master i tilpasset opplæring (pedagogisk profil), og skrive noe om IKT og læring i masteroppgaven. Da passer det fint å ta dette studiet nå.

Vi har kommet godt i gang med det nye skoleåret. Flott å møte ungene igjen, og vi fikk allerede første dagen mulighet til å bruke PC. Ved hjelp av programmet Wordle fikk ungene repetert det siste emnet vi holdt på med før sommerferien (middelalderen). Her er to eksempler:



Jeg har også lagt ut ukens digitale læringsressurs, som er Launchball. Det er en nettside der elevene kan lære fysikk og problemløsning.

torsdag 20. mai 2010

Uke 18 og 19

Forrige uke var læringsressursen A break in the road. Det er en side der du drar rundt i "byen" med en mikrofon og tar opp forskjellige lyder. Lydene kan du sette sammen til musikk. Elevene får her muligheten til å lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle hverdagslyder. Denne ukens læringsressurs er Memoov. Her kan elevene lage gode animasjonsfilmer, og publisere dem på nettet.

onsdag 5. mai 2010

Uke 18

På trinnet vårt ønsker vi at elevene skal kunne forskjellige læringsstrategier, og en av dem er bruk av tankekart. Tidligere i høst fikk elevene innføring i tankekartprogrammene Text 2 mind map og Bubbl.us beta (mangler lenke fordi jeg får melding om sertifikatfeil før jeg går inn på siden. Er ikke helt komfortabel med å bruke slike sider). Dissse to programmene er godt tilgjengelige for elevene og lette å sette seg inn i. Text 2 mind map fungerer meget godt hvis man raskt skal lage et tankekart, for eksempel for å aktivere bakgrunnskunnskapene før et nytt emne eller i forbindelse med idemyldring før et prosjekt. Bubbl.us beta har flere funksjoner enn Text 2 mind map og gir bedre visuelle tankekart.
Selv bruker jeg tankekartprogrammet Cacoo. Her er det enda flere funksjoner enn Bubbl.us beta, man kan til og med samarbeide med andre på nettet om tankekartet. Programmet gir gode tankekart, men du kan også lage for eksempel modeller og postere. Denne uken har jeg lagt Cacoo som ukens digitale læringsressurs for å stimulere flere av elevene til å bruke det. Har et ønske om at elevene skal kunne kjenne til forskjellige program og velge det programmet som passer dem best. Det blir spennende å se om noen av elevene prøver programmet og hva de synes om det.

tirsdag 27. april 2010

Uke 16 og 17

Noen uker går fort unna. Denne perioden har vi kontaktmøter og jeg bruker mye tid på å forberede dem. Er blant annet derfor jeg er noe sein med å oppdatere bloggen for tiden. Forrige uke hadde elevene presentasjon av forslagene til den miljøvennlige bilen og reklame til bilen. De har vært kjempeflinke, morsomt å se hva de får til når de får mer frihet. Dagen etter presentasjonene hadde jeg og Tom Eilertsen (inspektør på skolen) foredrag på en konferanse om entreprenørskap i skolen. Her er en av de to Preziene vi brukte i foredraget. Prezien har med flere elevarbeider som jeg tror det kan være morsomt for mange å se. Etter at Prezi åpnet for gratis lærerkontoer har jeg brukt dette programmet noen ganger. Må si at jeg foreløpig er meget positiv. Jeg liker dynamikken du kan få til med en Prezi (spesielt sammen med en digital tavle), og har allerede begynt å vurdere en oppgradering.
Når det gjelder de digitale læringsressursene var Zeppelin gulljakten ressursen for uke 16. Spillet tester på en morsom måte kunnskaper og forståelse om ordklasser i norsk. Læringsressursen for uke 17 er Plasteline interactive logic games. Her kan man finne meget gode og varierte problemløsningsoppgaver. Dessverre må man betale for mange av spillene, men de spillene som er gratis er morsomme og utfordrende.

mandag 12. april 2010

Uke 15

På trinnet vårt holder vi fortsatt på med SikkSakk Europa. Elevene har nå laget et forslag til en miljøvennlig bil. Fram til neste tirsdag skal de være ferdige med en reklame om bilen. Elevene har bra frihet til å velge hvordan reklamen deres skal være. Jeg tror nok flere vil ønske å bruke papir når de lager reklamen, men de digitale verktøyene de for eksempel kan velge er Powerpoint, Photostory, Movie Maker, Story Creator 2 og Jaycut (eller andre programmer som de kjenner til). Denne ukens læringsressurs er også Jaycut. Det er et program på internett der du for eksempel kan lage digitale fortellinger med både bilder, lyd og film.

Uke 12, 13 og 14

Da er jeg i gang igjen med bloggen etter en lengre pause. Uke 12, 13 og 14 koblet jeg til påsken og laget derfor en påskemappe i Fronter til elevene. Elevene kunne lese om påsken og gjøre oppgaver. Jeg brukte for eksempel Larry Ferlazzos blogg (som jeg har nevnt tidligere), som har mange lenker til forskjellige ressurser om påsken.

torsdag 18. mars 2010

Uke 11

Denne ukens ressurs er Wordle. På denne siden kan du lage ordskyer. Her er en Wordle jeg laget til Alstad barneskoles bokblogg. Elevene kan for eksempel lage Wordles til Wordles-siden (galleriet), legge dem i en mappe på Fronter og legge dem inn i bloggene sine.

tirsdag 9. mars 2010

Bokblogg

Skolen vår er med i et prosjekt om gutter og lesing. I forbindelse med prosjektet har vi startet en bokblogg for Alstad barneskole. Her kan vi for eksempel legge inn bokanmeldelser, kommentarer og avstemninger. Det blir spennende å se hva vi får til.

Uke 10

Vi har studenter sammen med oss denne perioden. Noe av det de skal gjøre er å lede flere av timene i prosjektet SikkSakk Europa. I forbindelse med prosjektet fikk de elevene til å lage spørsmål til en digital flervalgsprøve. Studentene valgte ut spørsmålene og laget prøven med Fling the teacher, fra siden Content generator.net. Denne siden har flere gratis nedlastbare programmer for å lage flotte prøver.

mandag 1. mars 2010

Uke 9

Denne uken begynner vi med temaet Sikksakk Europa. I forbindelse med dette temaet legger vi ut siden Placespotting. Her kan elevene lage geografioppgaver til andre elever. Ved hjelp av hint skal elevene finne fram til rett plass på kartet. Vi har laget en mappe i fronter der ungene kan legge inn oppgavene sine.